Dante.cz radí: Jak se vyspat jako v pohádce? 10 tipů pro lepší spánek - Dante.cz

Dante.cz radí: Jak se vyspat jako v pohádce? 10 tipů pro lepší spánek - Dante.cz    Přinášíme vám 10 rad, které nám pomohly zatočit s nekonečným převalováním v posteli a které pomohou i vám.

Přinášíme vám 10 rad, které nám pomohly zatočit s nekonečným převalováním v posteli a které pomohou i vám. Ať už vás trápí občasná nespavost, neklidné spaní nebo noční můry, stačí se jen vyzbrojit těmi správnými nástroji a další bezesná noc si na vás nepřijde.

Šedé bavlněné povlečení

1. Správná teplota

Ideální teplota v ložnici se pohybuje mezi 17-19 °C. Je to však velmi individuální. Domy a lůžkoviny mohou mít různé izolační vlastnosti a stejně tak i lidé. Každý vnímá teploty jinak. Nebojte se proto vyzkoušet, co vám nejlépe vyhovuje.

2. Čerstvý vzduch

Než se uložíte ke spánku, nejprve na chvíli vyvětrejte. Bohatě stačí na 3-5 minut. I během této chvilky se stihne vyměnit vzduch v místnosti, přičemž pocitová teplota zůstane jakž takž zachována. Čerstvý vzduch má na tělo skvělé účinky, proto doporučujeme větrat i hned ráno po probuzení. Osvěžíte ložnici i svůj organismus.

3. Minimum rušivých věcí

V článku Jak zařídit ložnici jsme zmínili, které věci nejsou do ložnice zrovna ty pravé. Patří mezi ně elektronika, především televize či rádio. Pokud máte lehké spaní, doporučujeme dát sbohem i tikajícím hodinám a hodinkám. V dnešní době většina lidí používá jako budík mobilní telefon. Ten když nastavíte na vhodný režim (ztišení vyzvánění a upozornění aplikací - kromě budíku), stane se skvělou náhradou klasického budíku.

Krémové bavlněné povlečení

4. Vhodné barvy v pokoji

Pokud patříte k těm, kteří před spaním koukají do stropu a očima procházejí celý pokoj, doporučujeme nepodceňovat barevnou psychologii. Na toto téma jsme připravili celý článek, ve kterém najdete nejen tipy, jaké barvy se hodí do ložnice, ale také jaký nábytek by zde měl a neměl být.

5. Cvičící rituál

V dnešní době se mnoho lidí potýká s problémem nespavosti - ačkoliv jsou psychicky vyčerpaní, nemohou usnout. Je to dáno tím, že jejich tělo má ještě dostatek energie. Jak je to možné? Naprosto jednoduše. Stačí sedavé zaměstnání, minimální pohyb a je to. Za celý den tak nachodíme jen pár kroků - z postele do práce, z práce na gauč, a pak zase do postele. Pokud máte i vy sedavé zaměstnání, zkuste do své denní rutiny přidat cvičení. Stačí začít lehce protahováním či jógou. Později se třeba najdete v běhu, badmintonu, aerobiku nebo pilates.

6. Audioknihy

Pamatujete si dobu, kdy vám maminka vyprávěla pohádky před spaním? Lidský hlas nás ukolebává a uklidňuje. Nemusíte poslouchat pohádky (ale proti gustu :-), stačí si jen vybrat vhodný žánr audioknihy, zapnout přehrávač a zaposlouchat se. Nedoporučujeme ale příliš akční, napínavá či hororová témata. Mohlo by se totiž stát, že budete vzhůru až do 2 do rána, abyste zjistili, jestli je vrah prodavač nebo zahradník.

7. Příjemná hudba

Mnohým lidem pomáhá muzikoterapie neboli léčba hudbou. Na internetu jsou k dostání speciální melodické kompozice, které navozují příjemný uklidňující pocit. Může jít o zvuk deště, lesa či o pomalou melodii vycházejících z hudebních nástrojů.

Aromaterapie, olejíčky do koupele

8. Aromaterapie

Stejně jako hudba má na naše smysly velký vliv i vůně. Vonné svíčky, difuzéry, inhalace či aromalampy vám také mohou pomoci s klidným spánkem. K těmto účelům jsou ideální jemné vůně, jako levandule, vanilka či růže.

9. Trocha esoteriky

Spánku můžete pomoci také feng šuej (feng shui). Jedná se o staré čínské umění, které je založeno na proudění životní energie. Ukáže vám, kam umístit postel, který model je ten nejlepší nebo co dalšího byste si do království spánku mohli pořídit. Více informací si můžete přečíst v našem článku Jak zařídit ložnici podle feng shui.

Pomoci vám také mohou léčivé kameny. Lidé věří, že krystaly a minerály mají vliv na náš psychický a fyzický stav. Obsahují v sobě přírodní energie a navíc jsou velice vzhlednou dekorací. Umístit je můžete na noční stolek nebo do blízkosti postele. Pro tyto účely se skvěle hodí chryzopras, ametyst, cinabar, hematit, sodalit, růženín. Mají uklidňující účinky, odbourávají stres a negativní energii.

10. Uklidňující bylinky

V našem seznamu nesmíme opomenout zelené dary přírody - bylinky. Ty jsou nejen základem kuchyně, ale také mnohých zdravotních čajů a dodnes se užívají k léčbě zdravotních neduhů. Cca hodinu před spaním si udělejte nálev z meduňky, kozlíku, levandule, třezalky a mučenky. Uvidíte, že poté budete spát jako andílek.

Bonusový tip: Vhodné lůžkoviny

Kvalitní lůžkoviny jsou základ pohodlného a hlavně zdravého spaní. Matraci a polštáře vybírejte dle vašich fyzických proporcí. Obecně se doporučují středně tvrdé matrace a přizpůsobivé anatomické polštáře, které vám udrží hlavu a krční páteř v té správné poloze.

Povlečení a prostěradlo volte spíše z přírodních vláken, ideálně 100% bavlnu. Dokáže ochladit i udržet v teple a navíc dlouho vydrží. Vybrat tu správnou kombinaci lůžkovin může být občas pěkná dřina, proto jsme pro vás připravili praktický článek o lůžkovinách pro alergiky a speciálních lůžkovinách pro děti.

Nezapomeňte, že to nejdůležitější je psychická pohoda. Pokud budete trpět úzkostí, stresem či depresí, nepomůže vám ani posvěcená ukolébavka. Vždy myslete především na své zdraví a klid. Mějte se rádi a zbytečně si nedělejte vrásky nad něčím, co za to nestojí.

 
Připravili jsme pro vás praktického průvodce pracími symboly. Najdete v něm přehled všech používaných symbolů praní, žehlení a sušení. Stačí vpravo napsat váš e-mail a my vám na něj obratem pošleme PDF.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tímto souhlasíte. Další informace.

Rozumím